Saturday, January 8, 2011

Sepi seorang anak yang merindui bapanyaaa...

ayah.. papa..abah ..dady...walid.. itu  semua adalah panggilan agung yang sering kita gunakan untuk memanggil insan yang kita sayang...tapi bagi aku agak istimewa sikit sebab aku x panggil ayah aku dengan panggilan semua itu.. aku panggil ayah aku dengan panggilan encik...macam pelik kan tapi itu la nama yang aku gunakan sejak aku mula pandai panggil dia..walaupon aku x dapat merasai lebih lamahidup bersama ayah... pada usia aku sepuloh tahun ayah telah di kembali kerahmatullah.Bila teringat saat ayah aku sakit sangat menyedihkan hati .. tapi waktu itu aku terlulu kecik untuk paham semuanyaa...aKu pon x tahu apa sebenarnya penyakit ayah aku nie.. yang aku tahu mak aku kata ayah aku nie ada sakit angin dalam perut masa dulu mana laa kita tahu sangat pasal perubatan nie...aKu lagi laa zaman budak..koya sangat lagi... walaupon masa zaman tu aku koya .. tapi tahu n aku tetap ada perasaan sayang kat ayah akU... aKu ingat lagi masa dia sakit .. aku pon x paham mak akU kata ada benda menumpang dalam badan dia.. ayah aku nie kalau dia mula sakit merapu mengalahkan apa lagi sebut macam macam.. marah x tentu hala ea laa kita pon paham kan org tengah sakit mana laa dia sedo kan...masa aku kecik kecik dulu umah aku dengan dengan jiran jiran jauh jauh ea aa zaman dulu kala kan ambek air pon kat sungai lagi skang aa belagak..kat umah siap ada mesin  air panas lagi.. ermm tapi umah aku x ada .. cerek air panas ada aaa..ingat lagi masa ayah aku sakit teruk malam tu meracau beria.. mak aku suruh aku n akak aku lari pegi panggil kan pakcik aku.. maka aku pon bepecah laa kepada 3haluan aku kuhulu akak aku ke hilir sepupu aku balik umah dia panggil kan abah dia.. masa tu dalam gelap hanya beteman lilin sebatang ..aku tetap berani. janji ada org nak tolong tengok kan ayah aku..pada malam tu ayah aku meracau beria abis semua pintu umah aku d tendangnya sampai roboh.. kat tangan dia ada parang.. tapi aku bangga aa dengan mak aku walau macamana sakit pon ayah aku dia tetap kat sisi ayah.setelah kepenatan betarung dengan apa pon aku x tahu .. akhirnya ayah aku rebah jugak..setelah satu malam kami semua x tido sebelah pagi aku tetap pg kesekolah macam biasa.. tapi sebelom aku keluar ayah aku dah len macam je ramai dah waris waris aku duk ngadapkat dia.. tapi aku tetap g sek.. ea aa zaman budak bukan kisah sangat benda gtu.. cuba skang mahunyaa melalak sampai ke tangga..masa kat sek ..akU baru belajar satu masa..tiba tiba abang ipar aku datang jumpa dengan guru beso.. dalam ati aku bertanya jugak napa deme nie datang selokah..akhirnya Guru beso kata cHik pg la balik encik awak dah x ada.. aku macam blur je .aku pon balik umah ..aku tengaok ramai org kat rumah .. masa tu laa baru aku terasa yang aku dah kehilangan ayah... masa tu aku tatap wajah ayah..tapi aku x menangis beria pon aku pon x tahu kenapa sebab aku masih kecil atau aku xpaham apa ..itu semua cerita 25 tahun yang lalu skang aku dah mula paham dan aku dah mula terasa kehilangan dia .skang aku terasa rindu sangat kat dia.. 7.1.2011 genaplah 25 tahun ayah aku tinggal aku dengan adik beradik aku yang lain hanya ibu yang membesarkan kami semua..terima kasih ibu ... kerana menjadi ayah dan ibu kepada kami 6 beradik... ibu segala pengorbanan mu x ternilai harganya semoga allah sentiasa memberkati ibu... buat ayah.. damailah dirimu di sana ....semoga allah menempatkan ayah bersama org org yang beriman dan syurga buat mu ayah. aKu hanya mampu mendoakan semoga roh tu tenang dan aman di sana.. terima kasih ayah.. terima kasih ibu...

1 comment:

  1. .....bahagianya ayahanda,sekiranya aruah masih hidup kerana ada ada anak mcm chik....kasih & sayang padanya tak berbelah bagi....
    .....sayangilah ibu juga selagi hayatnya..kerana dia telah menjadi ayahanda pengganti yang telah pergi..
    ......simpati pada anak2 sdr....ada ayah x serupa ayahanda orang lain....nafsu nafsi melebihi segalanya....

    ReplyDelete